התקשרות (ATTACHMENT)

תאוריית ההתקשרות  (ATTACHMENT) נחשבת לאחת התאוריות החשובות והמרכזיות בתחום ההתפתחות הנפשית והרגשית של תינוקות וילדים . מייסד התאוריה הינו ג'ון בולבי, פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי אנגלי אשר חי במאה הקודם והחל לפתח את התאוריה שלו לאחר מלחמת העולם השנייה. בולבי עורר מהפכה של ממש  בחשיבה הפסיכואנליטית כשחקר וקבע שגורמים סביבתיים הם המשפיעים ביותר על בריאות נפשית וחולי, בעיקר הפרדות ממושכת מהאם בשנות החיים הראשונות , בעיקר עקב מוות, חולי , גירושין ועוד. זאת לעומת הדעה הרווחת באותן שנים בשדה הפסיכואנליטי , שהפנטזיות הפנימיות של הילד בשנות חייו הראשונות הן אלו שיקבעו את מידת הבריאות הנפשית בבגרות. 

ככל שהעמיק בולבי בתצפיוציו בתינוקות הבין שלצד ובמקביל לצורך הפיזיולוגי במזון, חום והגנה , התינוק שחווה קושי רגשי שכרוך ביציאה מהסביבה המגנה והמכילה של רחם אמו, מראה גם צורך מולד בקשר עם בני אדם (תחילה בעיקר אמו ), בעל איכות ריגשית קבועה , חמה ומגוננת. לפי בולבי משתמע  מכך שהתנהגות התינוק מתחילה מתגובות אינסטינקטואליות ועם הזמן מתגבשות להתנהגויות "קשר".

 

דפוסי ההתקשרות

בולבי טען שאחת הנטיות החזקות ביותר של הילד מרגע לידתו הינה יצירת קשר רגשי מתמשך עם הדמות המטפלת בו, המכונה דמות התקשרות. נטייה זו מקורה בתבנית אבולוציונית מולדת שמתעצבת דרך אינטראקציה קבועה ומתמשכת עם הדמויות העיקריות שסובבות את עולמו היוםיומי של הילד. עם הזמן אינטראקציות אלו הופכים למודלים שמופנמים אצל התינוק כיצוגים מנטלים שלו לגבי עצמו, לגבי מטפליו העיקריים ולגבי אופי האינטראקציה. איתם. המודלים הללו מקושרים לרגשות ויקבעו במידה רבה את התפתחות הציפיות בנוגע למערכות יחסים בעתיד.

מרי אינסוורט, פסיכולוגית אמריקאית שהמשיכה את דרכו של בולבי , פיתחה שיטה להערכת דפוסי ההתקשרות של ילדים אותה כינתה " המצב הזר" . מדובר על תצפיות בתגובותיהם של פעוטות במספר מצבים שכללו שהיה בחדר זר עם אמם והשארות בחדר ללא אמם ועם אשה זרה. אינסוורט התעננינה במיוחד בתגובותיהם של הילדים לחזרתה של אמם ובאמצעות צתפית זו זיהתה שלושה דפוסי התקשרות שונים:

-התקשרות בטוחה: פעוטות שהתאחדו מחדש עם האם כששבה, והפגינו העדפה ברורה אליה לעומת אישה זרה

התקשרות חרדה או נמנעת: פעוטות שהתעלמו מהאם כששבה לחדר, לאחר שהושארו בו לבד ועם  אדם זר

-התקשרות אמביוולנטית: פעוטות שמצד אחד התנגדו לקשר קרוב עם האם בשובה לחדר, ומצד שני נטו מדי פעם להיצמד אליה

חלוקה זאת לדפוסי התקשרות השונים היוותה בסיס לעבודה מחקרית ענפה על ידי חוקרים מכל העולם, אשר ניסו להצביע על השפעתם של דפוסים אלו  על המשך ואיכות חייו הרגשיים של האדם בהמשך חייו. כך למשל נמצא כי ילדים בגיל הגן בעלי התקשרות בטוחה, נטו להפגין התמדה וביטחון עצמי רב יותר בפתרון בעיות ולהעזר באופן יעיל יותר במבוגרים שסביבם, זאת לעומת ילדים בעלי דפוסי התקשרות אחרים שנטו לוותר, הפכו מהר יותר למתוסכלים וסירבו לרוב להעזר במבוגרשבסביבתם.

אחד הפיתוחים המרשימים בתחום הטיפולי אשר מתבסס על סוגי ההתקשרות נוגע לתחום של טיפול פרטני ובעיקר זוגי ,שבשני העשורים אאחרונים קיבל תנופה משמעותית דרך מה שמכונה (EFT  (EMOTION  FOCUSED THERAPY. זוהי שיטת טיפול שמתבססת על הקשר שנמצא בין סגנון התקשרות לדפוס היחסים הזוגיים שהאדם מגלה בבגרותו , ליכולתו להיתמך על ידי אחרים , לביטחונו העצמי וליכולתו ליצור קשר של קירבה ואינטימיות עם זולת משמעותי ( בן/בת זוג, חבר/חברה , מטפל ועוד). 

 

כמה הסתייגויות על תאוריית ההתקשרות

על אף הנתונים פורצי הדרך שהתבססו על ממצאי  ואינסוורט בנוגע לדפוסי ההתקשרות והשלכותיהם על טיב יחסינו העתידיים עם סביבתינו בכלל ועם סביבתינו הקרובה בפרט, קיימים מספר ממצאים שמצביעים על כך שהיכולת לנבא את דפוס ההתקשרות העתידית שלנו היא יותר מורכבת ותלויה בין היתר גם בטמפרמנט של התינוק שמשפיע על תגובות ההורים ובהתאם לכך על דפוס ההתקשרות שיתפתח. כמו כן ולמרות שדפוסי ההתקשרות אמורים להיות אוניברסלים , נמצאו השפעות תרבותיות על סוג הקשר המתפתח , ועל כן יהיה סביר להניח  שעצם ההתנסות בחוויה של "המצב הזר" תהיה שונה עבור ילדים שבאים מרקע חינוכיותרבותי שונה.

שלוב עקרונות תאוריית ההתקשרות בעבודתי

בבסיס עבודתי הפסיכותרפויטית קיימת האמונה שהקשר שנרקם ביני לבין מטופלי וטיבו , מהווה תשתית ומנוף מרכזיים להתמרה ושינוי . יצירת התקשרות בטוחה עם מטופלי הוא המצע ממנו ניתן לחקור את עולמו הפנימי והחיצוני בנוכחותי. 

תראורית ההתקשרות משתלבת היטב במושגי הגישה ההתייחסותית ( לחץ על לשונית "אודותי" וקרא תת כותרת " הגישה הטיפולית שלי") ששם במרכז הבמה הצורך בקשר בין הני אדם ומוסיפה את חשיבות הסוביקטיביות ההדדית וההשפעה הדו סיטרית שיש לאדם על זולתו. מבחינתי העבודה על יצירת התקשרות בטוחה בקשר הטיפולי , היא בעת ובעונה אחת מטרה בפני עצמה וגם אמצעי לפיתוח תחושת חיוניות ושל רווחה נפשית, בבואנו לפגוש את עצמינו ואת העולם שסביבינו. אשמח לעמוד לרשותכם.